5.5 Yhteisömanageri - mikä se on?


La importancia del community manager para conseguir el éxito en la gestión  de las redes sociales » ExtraConfidencial

Jatkuvan sosiaalisen median, ja ylipäätään maailman kehityksen & digitalisaation myötä ammatit muuttavat muotoaan, ja niitä tulee lisää kehityksen myötä. Uudet ammatit ovat syrjäyttäneet vanhoja ammatteja. Viime vuosikymmenen aikana sosiaalisen median töiden merkitys on kasvanut todella paljon, ja se on työ, joka vaatii omanlaista osaamista. Se luo uusia työpaikkoja koko ajan, sillä tarpeita tulee jatkuvasti lisää. Yksi näistä ammateista on yhteisömanageri (eng. Community Manager). Yhteisömanagerin on omattava hyvät sosiaaliset taidot, paineensietokykyä, sekä taitoa osata hahmottaa laajaa kokonaisuutta. Yhteisömanageri on yrityksen sosiaalisten kanavien monipuolinen osaaja ja ylläpitäjä, jonka tehtävä on luoda ja ylläpitää sosiaalisten kanavien kautta elävää vuoropuhelua yrityksen kohde- ja sidosryhmien kanssa. Yrityksestä riippuen tehtävä kattaa kaiken strategiasta käytännön tehtäviin, julkaisuihin ja analysointiin asti. (Cmad.fi) Näin ollen, yhteisömanagerilla on yrityksen markkinoinnissa, asiakaspalvelussa ja tuotekehityksessä erittäin tärkeä rooli. 

Yhteisömanageri tuo markkinointiin omaa näkökulmaa siitä, mihinkä esim. somekanaviin markkinointia tulisi kohdentaa ja miten se pitäisi tehdä. Tämä henkilö tuntee kohdeyleisönsä ja tietää, mistä kohdeyleisön löytää parhaiten. Yhteisömanagerin suunnittelema markkinointimateriaali voi olla todella erilaista verrattuna yritykselle tuttuun markkinointiin, jota löytyy esimerkiksi heidän nettisivuiltaan. Yhteisömanageri markkinoi omalla verkostollaan sekä kommunikaatiollaan yritystä, jolle työskentelee. Tämä on mielestäni todella arvokasta yritykselle, kun se saa uutta näkökulmaa ja ideaa markkinointiin.

Kuten jo edellisessä kappaleessa mainitsin, etenkin kommunikoinnissa ja asiakaspalvelussa yhteisömanagerilla on keskeinen rooli asiakkaiden kanssa - sillä yhteisömanageri työskentelee pääosin organisaation ulkoisissa kanavissa, tämä usein seuraa yrityksessä tapahtuvaa keskustelua, ja reagoi asioihin tarpeen tullen. Yhteisömanageri esimerkiksi seuraa 
 yrityksen somekanavissa tapahtuvaa kommentointia ja vastaa tuleviin viesteihin ja ideoihin (esim. Instagram direct- viestit), joka on nykypäivänä erittäin tärkeä osa yrityksen asiakaspalvelua. Yhteisömanageri vie viestin sen saamisen ja arvioinnin jälkeen eteenpäin yritykseen kyseisestä asiasta vastaaville ihmisille.

Tuotekehityksessä yhteisömanageri tuo asiakkaiden ideat ja toiveet yrityksen tietoisuuteen, ja vie ne suoraan niiden työntekijöiden tietoisuuteen, jotka näihin asioihin voivat vaikuttaa. Yhteisömanageri toimii siis ikäänkuin siltana asiakkaiden ja yrityksen välillä. Tuotekehityksessä  tämän on tärkeää ymmärtää asiakkaiden toiveet kunnolla ja muokata heidän ajatukset helposti ymmärrettäviksi yritykselle. Mielestäni tuotekehitys on yhteisömanagerin yksi tärkeimmistä osista, sillä hyvän vuorovaikutuksen seurauksena asiakkailta saatua arvokasta tietoa voidaan käyttää tuotekehitysvaiheessa, jotta lopputuloksesta saadaan asiakkaiden tarpeita vastaava.

Omasta mielestäni yhteisömanagerin tehtävä on todella tärkeä yrityksessä tai organisaatiossa, sillä se on niin merkittävässä osassa kommunikaatiota eri sidosryhmien välillä ja ulottuu yrityksessä monelle eri liiketoiminnan osa-alueille. 

Lähteet:

https://2019.cmad.fi/postaukset/mita-yhteisomanageri-tekee

Kuva: https://extraconfidencial.com/noticias/la-importancia-del-community-manager-para-conseguir-el-exito-en-la-gestion-de-las-redes-sociales/

Kommentit