3.6 Kuinka kaikki me hyödymme saavutettavuudesta?

Saavutettavuus parantaa verkkopalvelua - tiesitkö nämä yllättävät hyödyt? –  Redland




Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että verkkosivujen ja mobiilisovellusten sisällöt ovat sellaisia, että kuka vaan voi käyttää ja ymmärtää, mitä niissä sanotaan. Se on erittäin tärkeää jo ihan yhdenvertaisuuden kannalta siksi, että kaikilla olisi samat mahdollisuudet käyttää ja ymmärtää niitä. Mielestäni on mahtavaa, että on olemassa saavutettavuutta koskeva lainsäädäntö. Siitä lisää myöhemmin kirjoituksessani.

 
Saavutettavuudesta hyötyvät kaikki nettisivujen ja mobiilisovelluksien käyttäjät, sekä niiden luojat. Kun verkkosivut ovat saavutettavat, ihmiset suhtautuvat niihin luotettavammin, sekä jaksavat käyttää niitä selkeyden ja helppouden takia. Saavutettavuuden takia myös vanhemmat ihmiset voivat käyttää verkkosivuja helpommin. Käyttäjät hyötyvät hyvästä saavutettavuudesta riippumatta siitä, onko heillä vammoja tai ei - erityisen tärkeää tai jopa välttämätöntä hyvä saavutettavuus on niille, joilla on jokin vamma tai muu toimintarajoite. Tästä syystä palveluiden suunnittelussa on tärkeä miettiä käyttäjien toiminnallisia tarpeita. Hyvin saavutettavia verkkopalveluja ovat mielestäni esimerkiksi Laponie Of Scandinavian nettisivut ja Timma: n mobiilisovellus. Molemmissa kiteytyy selkeys ja helppokäyttöisyys.


Saavutettavat verkkosivut ovat sellaiset, joissa on vähintään selkeät sivupohjat, riittävä tummuuskontrasti, tarpeeksi suuri ja selkeä fontti, selkeää yleiskieltä, ymmärrettävästi nimetyt linkit ja hakutoiminnot. Verkkosivujen käyttöä helpottaa, kun sivunäkymän vasemmassa yläkulmassa on sivuston logo/nimi, joka toimii samalla linkkinä sivuston etusivulle. Saavutettavilla verkkosivuilla kannattaa ottaa huomioon myös erilaiset sairaudet, kuten välkkyvät esitystavat, jotka voivat pahimmillaan aiheuttaa sairauskohtauksia esimerkiksi epileptikoille. Hyvin saavutettavilla nettisivuilla tulee myös huomioida, että sivun lukemisjärjestys on ruudunlukuohjelmalla ja näppäimistöllä käytettäessä sama kuin visuaalisesti. Lisää vinkkejä saavutettavien nettisivujen luomiseen löytyy Papunet.net: in oppaasta.


Saavutettavilla verkkopalveluilla voidaan parantaa ihmisten yhdenvertaisuutta. Tästä syystä saavutettavuus on siis mielestäni etenkin yritysten arvokysymys - saavutettavuuden pitäisi olla mielestäni pohjana verkkosivujen laatimiselle ja rakentamiselle. Kun palveluista tehdään saavutettavia ja riittävän helppokäyttöisiä, kaikilla on mahdollisuus käyttää niitä - kun saavutettavuus on otettu huomioon, käyttäjät voivat rajoitteistaan tai vammoistaan huolimatta asioida verkkosivuilla yhdenvertaisesti muiden kanssa. Yhtälailla saavutettavuutta tarvitsee täysin terve ihminen, kun vaikka kirkas auringonpaiste saattaa vaikeuttaa kohteiden erottamista pieneltä matkapuhelimen näytöltä. Kova melu saattaa estää kuulemasta verkkosivujen ääniä - tämän varalta esimerkiksi videot on hyödyllistä tekstittää. Myös tilanteissa, jossa on huono internetyhteys, tai nettisivu on vieraan kielinen, on saavutettavuudesta jo paljonkin hyötyä. 


Verkkosisällön saavutettavuusohjeet (WCAG 2.1) on World Wide Web Consortiumin (W3C) laatima ohjeistus, joka antaa suosituksia verkkosivujen sisällön esittämisestä. Se on laajassa käytössä ja sitä käytetään usein myös jopa saavutettavuutta koskevan lainsäädännön pohjana. WCAG 2.1 sisältää useita suosituksia, joita käyttämällä verkkosisällöstä voidaan tehdä saavutettavampaa henkilöille, joilla on esimerkiksi vammoja tai rajoitteita, kerrotaan papunet.net:in verkkosivustolla. Tällaisesta nettisivusta esimerkkinä ovat esimerkiksi vero.fi ja kela.fi.


Lähteet:


https://papunet.net/saavutettavuus

https://laponieskincare.com

https://timma.fi

https://www.kela.fi

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/

https://www.redland.fi/saavutettavuus-parantaa-verkkopalvelua


Kommentit

  1. Todella tärkeä aihe! Digitaalinen kehitys on välillä niin nopeaa, että on ehdottoman tärkeää huomioida saavutettavuus kaikissa digitaalisissa palveluissa. Olen samaa mieltä kanssasi, että tämä on todellakin arvokysymys ja on yrityksien tehtävä huolehtia heidän digitaalisten palveluidensa saavutettavuudesta. Tästä aiheesta pitäisi ehdottomasti puhua lisää, jotta tämä olisi vakituinen toimintatapa. Hyvä, että tästä aiheesta on laissakin määritettynä, en ollut itse tästä koskaan kuullut. Kiva, että lisäsit verkkosivut, joita itse pidät selkeinä.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti