4.2 Inbound-markkinoinnin hyödyt

Inbound-markkinointi – buzzword vai pelastus?

Inbound-markkinointi tarkoittaa Avidlyn Inbound-markkinoinnin ABC- tietoiskun ja tämän artikkelin mukaan asiakkaan auttamista löytämään yritys ja kiinnostumaan siitä houkuttelevan ja kiinnostavan sisällön avulla - netistä löytyvää sisältöä ovat esimerkiksi esimerkiksi blogikirjoitukset, podcastit, webinaarit ja videot. Muuta sisältöä ovat esimerkiksi yrityksen lähettämät uutiskirjeet, sosiaalisen median viestit, podcastit, webinaarit ja videot. Inbound-markkinoinnin hyöty on, että yrityksen ei tarvitse käyttää resursseja kuluttajiin, jotka eivät ole kohderyhmää, tai kiinnostuneita yrityksen tarjonnasta. Samalla yritys säästää kuluttajat tyrkyttävältä ja häiritsevältä markkinoinnilta.

Inbound-markkinointi tarkoittaa siis sitä, että myyjä tai yritys tyytyy asiakkaan omaan yhteydenottoon tai siihen, että potentiaalinen asiakas tilaa yrityksen sisältöä tai antaa luvan markkinointiviestien lähettämiselle, kertoo toinen artikkeli.

Inbound-markkinoinnin ero outbound-markkinointiin on se, että inboundissa ihmiset hakeutuvat lisäarvoa tuottavien sisältöjen kautta itse yrityksen luokse omasta halustaan. Tavoite on, että ihmiset kiinnostuvat yrityksestä luotujen sisältöjen kautta, ja siten potentiaaliset asiakkaat antavat luvan lähestyä heitä myös jatkossa esimerkiksi uutiskirjeellä. Outbound-markkinoinnissa taas markkinointi keskittyy pääasiassa kampanjoihin. Keskeistä outboundissa on myös se, että yritykset ja myyjät menevät asiakkaiden luo — olivatpa asiakkaat kiinnostuneita tarjouksestasi tai eivät. Tässä kohtaa siis hukataan resursseja.  Muita outbound-markkinoinnille tyypillisiä keinoja ovat esimerkiksi ostetut sähköpostilistat, TV- ja printtimainonta sekä kylmäsoitot. Moni ihminen kokee edellä mainitut mainontakeinot häiritsevinä, koska he altistuvat markkinoinnille usein tahtomattaan tai huonolla hetkellä, kerrotaan artikkelissa.

Esimerkkinä inbound-markkinoinnista voisi olla tilanne, jossa kuluttaja harkitsee hampaiden valkaisuun menemistä. Kuluttaja lukee kokemuksia hampaiden valkaisusta, ja mahdollisista haittapuolista. Googlen kautta tämä kuluttaja löytää hampaiden valkaisu kokemusta käsittelevään blogikirjoitukseen ja päätyy siten samalla hampaiden valkaisua tarjoavan yrityksen sivuille, jota blogikirjoituksen tekijä oli käyttänyt. Näin yritys sai yhden blogikirjoituksen avulla uuden asiakkaan, tarjoamalla hänelle arvokasta tietoa blogikirjoituksen tekijän jakaman kokemuksen avulla.

Inbound-markkinoinnista puhutaan tällä hetkellä paljon, sillä se on todella tehokasta ja järkevää, sekä resursseja säästävää - siinä keskitytään vastaamaan potentiaalisten asiakkaiden kysymyksiin ja palvelemaan näitä lisäarvoa tuottavalla sisällöllä. Sillä sen avulla pyritään rakentamaan luottamusta, oleellista inbound-markkinoinnissa on se, että kuluttaja on valmis ja halukas vastaanottamaan yrityksen markkinointiviestejä. Avainsanojen, ostopersoonien ja ostopolun vaiheen perusteella optimoitu ja sosiaalisen median avulla levitetty sisältö houkuttelee vierailijoita yrityksen sivustolle, sekä ostamaan tai käyttämään yrityksen palveluita. 



Lähteet:


https://www.salescommunications.fi/blog/mita-on-inbound-markkinointi

https://digiteam.fi/mita-inbound-markkinointi-on/

https://folcan.fi/inbound-markkinointi-blogi/

Avidly - Inbound-markkinoinnin ABC

Kuva: https://www.prami.fi/blog/inbound-markkinointi-buzzword-vai-pelastus


Kommentit

  1. Kiitos hyvästä tietoiskusta! Tässä tuli todella hyvin esille inbound-markkinoinnin perusteet ja eroavaisuudet outbound-markkinoinnille. Olit käyttänyt hauskaa esimerkkiä hampaiden valkaisusta, jonka avulla inbound-markkinoinnin tarkoitus selkeni käytännön tasolla. Muutama väliotsikko tai kuva tekstin keskellä olisi keventänyt lukukokemusta, sillä informatiivinen teksti on aina vähän raskasta luettavaa. Kaikin puolin kuitenkin erittäin mielenkiintoinen kirjoitus hyvien lähdeviittauksien kera.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti