Käteisen käyttö on vähentynyt viime vuosien, etenkin koronapandemian aikana hyvin paljon. Maksutavat ovat muutenkin kehittyneet viimevuosina paljon, ja digitalisaatio on vaikuttanut sen kehitykseen yhä mobiilimpaan suuntaan - koronan aikainen erityinen hygienian huomiointi ja kontaktien välttely ovat lisänneet ihmisten kiinnostusta myös mobiilimaksamista kohtaan. Mobiilimaksamisella tarkoitetaan tavallisesti älypuhelimella tai muulla mobiililaitteella, esim. älykellolla käynnistettäviä maksutapahtumia. Mobiilimaksamisella voi tehdä ''lähimaksuja'' kaupan kassalla, maksaa verkko-ostoksia tai siirtää rahaa toiselle käyttäjälle. Maksutapahtuman summa veloitetaan yleensä maksukortilta tai suoraan omalta pankkitililtä, kerrotaan Euro & Talous- artikkelissa.
Digitaalisten maksamistapojen suosio on vahvassa nousussa myös sen helppouden takia. Sillä maksutavat ja maksaminen ylipäätään on lyhyessä ajassa niin merkittävästi, ja normaalin perinteisen maksukortti maksamisen tilalle on tullut entistä mobiilimmat, jatkuvasti kehittyvät maksutavat, jotkut saattavat jäädä jälkeen kehityksessä, ja voi olla vaikeuksia omaksua uusia maksutapoja. Onneksi kuitenkin vanhatkin maksutavat vielä käyväy, mutta tulevaisuudessa esimerkiksi näyttää hyvin todennäköiseltä, että käteisen käyttö voisi loppua kokonaan. Pian maksuja aletaan tehdä esimerkiksi kasvomaksulla, mutta jo nyt lompakko siirtyy älylaitteisiin, kerrotaan OP:n artikkelissa. Käytän itse päivittäin puhelimestani löytyvää luottokorttia maksamiseen. En edes muista, milloin olisin viimeksi käyttänyt fyysistä pankkikorttia.
Itseäni huolettaa välillä se, että jos kadotan puhelimeni ja joku arvaa pääsykoodini oikein, voidaan korttiani väärinkäyttää rajattomasti. Normaalilla fyysisellä kortilla lähimaksurajan ollessa 50€, on se hiukan turvallisempaa. Positiivisia puolia puhelimesta löytyvällä kortilla on se, ettei tarvitse koskaan erikseen muoistaa ottaa lompakkoa mukaan ja puhelin kulkee aina matkassa mukana automaattisesti. Välillä, jos akku loppuu juuri, kun pitäisi maksaa, voi siitä koitua harmia. Onneksi juuri ainakin Applen puhelimiin on tullut päivitys, jossa voit käyttää maksukorttia, vaikka akku olisikin loppunut.
Tulevaisuudessa ratkaisevaa mobiilimaksujen yleistymisen nopeuden kannalta on se, kuinka laajasti kuluttajat siirtyvät käyttämään niitä kivijalkaliikkeissä ja verkkokaupoissa. Jos olemassa oleva teknologia, kuten korttimaksaminen, on koettu jo riittävän hyväksi, eivät kuluttajat välttämättä ole niin halukkaita kokeilemaan uusia maksuvälineitä, ellei se tuo jotain merkittävää lisähyötyä, kerrotaan Euro & Talous- artikkelissa. Itse koen mobiilimaksamisen paljon kätevämpänä, kuin perinteisen korttimaksamisen. Esimerkiksi tietokoneella ja puhelimella tilatessani netistä käytän Applepayta, jolloin minun ei koskaan tarvitse erikseen syöttää korttitietojani maksamisen yhteydessä. Myös Mobilepayn tai muiden mobiilimaksusovellusten yleistyminen on kasvanut suuresti. En tiedä ketään lähipiiristäni, joka ei käyttäisi arjessa jatkuvasti esimerkiksi kavereilleen takaisin maksaessa Mobilepayta - onhan se super paljon nopeampaa, kuin tehdä tilisiirto. Vain muutama näytön kosketus puhelimella, ja homma on hoidettu, sekä siirretty summa on sekunneissa käytettävissä maksunsaajan tilillä.
Tulevaisuudenkuvaa muovaavat teknologian nopea kehitys, mutta kuitenkin sen hidas omaksuminen tietyillä ihmisryhmillä, kuten vanhuksilla. Alustapalveluita myös säännellään tarkemmin, ja yksityisyyteen ja turvallisuuteen kiinnitetään paljon huomiota, joka hidastaa kehitystä. Maksamisen tulevaisuuskuvaa muokkaa myös yhteiskunnallisen epävakauden kasvu, jos kuluttajat menettävät luottamuksen valtioihin, ylikansallisiin instituutioihin sekä alustapalveluihin. Tulevaisuudessa myös digitaalisten yhteisöjen rooli korostuu. Sääntelyn puutteessa ihmiset valitsevat maksutavakseen esimerkisi kryptovaluutat, kerrotaan Rahapajan artikkelissa.
Lähteet:
https://www.eurojatalous.fi/fi/2021/2/koronapandemia-muuttaa-maksutapoja-pysyvasti/
Kuva: https://regtechafrica.com/the-future-of-payments/
Viimeistelin juuri itsekkin blogitekstini samankaltaisesta aiheesta ja päädyin samankaltaiseen pohdintaan. Itse en ole ikinä edes käyttänyt Mobilepayta vaan tehnyt perinteisiä tilisiirtoja. Tosin lähden itse sillä periaatteella, että en hirveästi edes rahoja pyytele edestakas, vaan katson helpoimmaksi ratkaisuksi sen, että tarjoan kerran ja sitten seuraavalla kerralla kaverini maksaa vastapalveluksen ilman pankkialan välikäsiä. Itselleni ei myöskään tullut mieleen yksityisyyssuoja-asiat, kun olen itse hyväksynyt jo niin sanotun Isoveljen valvovan jokaista maksutapahtumaa. Tuntuu siltä, että Verohallinto ainakin saa jotenkin kummallisesti käsiin jopa käteistapahtumat, ehkäpä jollain jumalallisilla voimilla. Yleisesti tämä kuitenkin on yksi käteisen hyötyjä. Erittäin hyvää ja asiantuntevaa tekstiä, joka toi uusia näkökulmia minulle.
VastaaPoista