4.5 Sisältöideoita Minna Parikalle


Mitä on sisältömarkkinointi 2020 – arvot, kanavat ja kohderyhmät
                                                                Kuva 1

Sisältömarkkinointi on sisältöstrategian pitkäjänteistä ja johdonmukaista toteuttamista, ja yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita tukevaa tekemistä. Keskeistä on tunnistaa yritykselle tärkeät kohderyhmät ja se, miten heihin halutaan vaikuttaa. Tämä taas on aupuna, kun mietitään millaisia sisältöjä organisaation tulisi tuottaa. (Menestystarinat.fi) Yrityksen sisältömarkkinoinnin tarkoituksena on siis houkutella potentiaalisia asiakkaita vuorovaikutukseen brändin kanssa.

Nykypäivänä mielestäni yrityksen on todella vaikeaa päästä valokeilaan digimarkkinoinnissa, sillä kaikki brändit kilpailevat samasta huomiosta keskenään verkossa. Yrityksen luoman sisällön tulee olla erittäin monipuolista, ja yritykselle ja sen kohderyhmälle parheiten sopivat markkinointikanavat tulee valikoida huolellisesti.  Jos taasen tuotat oikeasti hyödyllistä informaatiota monessa eri muodossa (video, teksti, kuvat, podcastit) ja ratkot asiakkaidesi jokapäiväisiä ongelmia, voit olla varma, että sinut muistetaan. (Digimarkkinointi.fi)  Esimerkiksi alla olevan sisältömuotojen taulukon avulla yritys pystyy luomaan itsellensä johdonmukaisen suunnitelman, joka koostuu viihdyttävästä, hyödyllisestä, inspiroivasta ja vakuuttavasta sisällöstä.

Kuva 2


Sisältötaulukko sisältää sisältömuotoja, joita yritys voi käyttää sisältömarkkinointiin. Tein digitaalisen markkinointisuunnitelman suomalaiselle yritykselle Minna Parikka- brändistä. Tekemäni suunnitelma on luotu niistä seikoista, jotka tuottavat yritykselle  viihdyttävää, hyödyllistä, inspiroivaa ja vakuuttavaa sisältöä.

Viihdyttävää sisällöstä saataisiin esimerkiksi niin, että he loisivat kyselyn, tai vaikka tietovisan Minna Parikan kengistä ja niiden julkaisuvuosista Instagram Storyihin. He voisivat suorittaa myös Instagramissa joka kuukausi kilpailun, jossa on mahdollista voittaa kengät - näin saadaan kasvatettua mielenkiintoa ja viihdytettävyyttä, sekä lisäksi saadaan lisää seuraajia. 

Vakuuttavaa sisällöstä saataisiin esimerkiksi niin, että tuoteominaisuudet tulisivat enemmän esille - he voisivat luoda videoita tuoteominaisuuksista (esim Instagram reels & Facebook kelat) materiaaleista, oikean koon valitsemisesta, ympäristöystävällisyydestä ja muista oppaista, jotka helpottavat ja vakuuttavat poten tiaalisista asiakasta brändistä ja tuotteesta.

Hyödyllistä sisällöstä saataisiin esimerkiksi niin, että infografiikkaa parannettaisiin. He voisivat luoda kuvallisen esityksen Minna Parikan tuotteiden valmistuksesta. Esityksellä vastataan kysymyksiin: missä tuotteet tehdään, kuka ne tekee, paljonko tuotantoon kuluu luonnonvaroja ja kompensoidaanko mahdollisesti aiheutuvia päästöjä niistä syntyy. Myös trendejä voitaisiin luoda selkeämmin, ja luoda esimerkiksi kuukausittain toistuvaa sisältöä - esimerkiksi aina kuukauden myydyimmät tuotteet.

Inspiroivaa sisällöstä saataisiin esimerkiksi niin, että tehtäisiin enemmän yhteistöitä Instagramissa ja TikTokissa somevaikuttajien kanssa. He voisivat lähettää valituille vaikuttajille Minna Parikan uutuustuotteet ensimmäisenä ja he esittelevät kenkiä feedissä ja storyissaan, sekä yhdistelevät kenkiä omiin asuihin ja tyyleihin inspiroivalla tavalla. 


Lähteet:

https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/mita-sisaltomarkkinointi-on

https://menestystarinat.fi/palvelut/markkinointi/sisaltomarkkinointi

Kuva 1: https://grapevine.fi/mita-on-sisaltomarkkinointi-vuonna-2020-viisi-vinkkia-joilla-tuot-sisaltomarkkinoinnin-uudelle-vuosikymmenelle/

Kuva 2: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu (sisältötaulukko)

Kommentit

  1. Ihania ideoita inspiroivalle brändille! Minna Parikka -fanina pystyin heti kuvittelemaan näitä ideoita käytännössä. Harmikseni juuri luin tänä aamuna Minna Parikan facebook-päivityksestä, että yhteistyöt Stockmannin kanssa menevät toistaiseksi paussille eli Parikan uutuusmalleja ei ole tiedossa hetkeen. Brändi kuitenkin elää vahvasti vaikkakin itse suunnittelija on ottanut työstä taukoa. Näitä ideoita pystyisi hyvin käyttämään muidenkin brändien markkinoinnissa, joten ehkäpä jokin muu kenkämerkki voisi ottaa tästä kirjoituksesta ideoita. Oli myös kiva, että konkreettisten ehdotusten lisäksi olit tuonut tekstin alkuun faktatietoa aiheesta ylipäätään.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti