Postialan järjestön (IPC) vuotuisessa kansainvälisen verkkokaupan tutkimuksessa esitetään suomalaisten verkko-ostamisen piirteitä. IPC:n tutkimukseen vastasi 35594 verkkokaupan asiakasta 40:stä eri maasta. Suomessa tutkimukseen vastasi 1063 henkilöä eri puolilta maata. Tämän tutkimuksen mukaan viikottainen verkko-ostaminen Suomessa voi jopa 7-kertaistua lähikoina. Wish, eBay ja Amazon ovat edelleen suomalaisten kestosuosikit, mutta koronapandemia lisäsi kotimaisten verkkokauppojen suosiota. Tutkimuksen mukaan suomalaiset ostavat vaatteita, kenkiä ja asusteita verkkokaupasta keskimäärin yhtä paljon, kuin kaikki muut tutkimuksessa mukana olleet maat. Melkeinpä kaikkia muita tuotteita suomalaiset ostavat netistä muiden maiden ihmisiin verrattuna paljon vähemmän. Eräänä huomattavana poikkeuksena on autoja & moottoripyöriä suomalaiset ostaa yhden prosentin verran enemmän kuin muiden maiden ihmiset. Koronapandemian myötä etenkin vaatteiden ja ruuan ostaminen verkosta on lisääntynyt huomattavasti. Olen huomannut tämän ilmiön omassakin elämässäni - ostelen ruokaa netistä useammin kuin kaupasta, ja tilailen vaatteita netistä paljon mielummin, kuin ostan niitä kivijalkaliikkeistä. Tämä muuttui omalla kohdallani nimenomaan koronapandemian aikana.
Amazon on kansainvälisesti suosituin ja käytetyin verkkokauppa, mutta Suomessa mielestäni vastuuton yritys Wish, ja Ebay olivat paljon Amazonia suositumpia. Myös mobiililaitteilla tilaamisen suosio on selvästi kasvussa, vaikka suurin osa suomalaisista tekee verkko-ostoksensa edelleen tietokoneella. Itse tilaan ostokseni hyvin usein puhelimellani, esimerkiksi ruoan Wolt:in sovelluksesta, ja vaatteet Asos-sovelluksesta. Mielestäni se on paljon kätevämpää, ja usein sovellukset toimivat paremmin ja kuvia on helpompi selata puhelimella, kuin sovelluksella. Myös pakettiautomaatit ovat Suomessa ja Baltian maissa suositumpia muihin maihin verrattuna. Saan itse tilattua taloyhtiöni pakettiautomaattiin kaikki paketit, ja koenkin sen madaltavan todella paljon netistä tilaamisen kynnystä. Olen pakettiautomaattien suurkuluttaja, ja yritänkin vähentää netistä tilaamisen määrää.
Nykypäivänä vastuullisuuden tärkeys korostuu, ja se näkyy verkko-ostamisessa - suomalaisten verkkokauppakäyttäytymisessä näyttäytyy vastuullisuuden trendi, ja se vaikuttaa poikkeuksetta kaikilla osa-alueilla. Kuten myös minä itse mukaan lukien, kuluttajat suorastaan vaativat vastuullista toimintaa yrityksiltä, esimerkiksi vaatteiden tuotannon ja materiaalien suhteen. Materiaalien on oltava kestäviä ja kierrätettäviä. Tarkistan itse nykyään aina tuotteen materiaalin ja alkuperän ennen sen ostamista verkosta. Verkko-ostamisen positiivinen puoli on myös yrityksten läpinäkyvyys, joka on hyvin tärkeää - tuotteiden tiedot on erittäin helposti näkyvillä, ja jos niin ei ole, hälytyskellot soivat.
Myös kotimaisuuden tärkeys nousi esille tutkimuksessa, mikä on positiivista. Moni vastaaja oli ostellut ja suunnitellut tulevaisuudessa ostavansa verkosta enemmän kotimaassa sijaitsevista verkkokaupoista tarvitsemiaan tuotteita. Ristiriitaisesti kuitenkin suurin osa vastaajista oli tehnyt viimeisimmät ostoksensa ulkomaisessa verkkokaupassa.Tämä voi mielestäni hyvinkin johtua liian kalliista hinnoista. Etenkin nyt, kun kaikki hinnat ovat nousseet, ihmiset unohtavat omat arvonsa ja lankeavat ostamaan ulkomailta, ja vastuuttomilta merkeiltä vain alhaisen hinnan perusteella. Asiakkaalle myös toimitusnopeudet ovat merkitsevässä osassa ostopäätöksen tekemistä.
Vastuullisuuden tärkeyden kasvaessa, tulevaisuudessa käyttyjen vaatteiden ja tuotteiden verkko-ostaminen tulee lisääntymään reilusti. On olemassa jo monia verkkokirppiksiä, kuten esimerkiksi uusi Sellpy, hiukan vanhempi Zadaa, ja Tise. Myös monet verkkokaupat lisäävät kierrätettyjen vaatteiden myyntikategorioita valmiille pohilleen ja asiakaskunnilleen - tälläinen löytyy jo esimerkiksi Zalandolta. Myös toistuvaluonteisten ostosten määrä yleistyy tulevaisuudessa entisestään. Suoratoistopalveluiden, kuten esimerkiksi Netflixin, ohella esimerkiksi kosmetiikkaa ja ihonhoitotuotteita ryhdytään tilaamaan toistuvaluonteisesti. Esimerkkinä tälläisestä on ''Ihana Sinä'' - tämän Boksin kerrotaan sisältävän kosmetiikkaa eri kategorioista, kuten ihonhoitotuotteita, meikkejä, hiustenhoitotuotteita ja tuoksuja. Se maksaa kuussa 19,90€ ja arvo ylittää aina ostohinnan. Tämä on kuluttajalle edukasta. Olen itsekin kiinnostunut kokeilemaan tälläistä.
Amazon on kansainvälisesti suosituin ja käytetyin verkkokauppa, mutta Suomessa mielestäni vastuuton yritys Wish, ja Ebay olivat paljon Amazonia suositumpia. Myös mobiililaitteilla tilaamisen suosio on selvästi kasvussa, vaikka suurin osa suomalaisista tekee verkko-ostoksensa edelleen tietokoneella. Itse tilaan ostokseni hyvin usein puhelimellani, esimerkiksi ruoan Wolt:in sovelluksesta, ja vaatteet Asos-sovelluksesta. Mielestäni se on paljon kätevämpää, ja usein sovellukset toimivat paremmin ja kuvia on helpompi selata puhelimella, kuin sovelluksella. Myös pakettiautomaatit ovat Suomessa ja Baltian maissa suositumpia muihin maihin verrattuna. Saan itse tilattua taloyhtiöni pakettiautomaattiin kaikki paketit, ja koenkin sen madaltavan todella paljon netistä tilaamisen kynnystä. Olen pakettiautomaattien suurkuluttaja, ja yritänkin vähentää netistä tilaamisen määrää.
Nykypäivänä vastuullisuuden tärkeys korostuu, ja se näkyy verkko-ostamisessa - suomalaisten verkkokauppakäyttäytymisessä näyttäytyy vastuullisuuden trendi, ja se vaikuttaa poikkeuksetta kaikilla osa-alueilla. Kuten myös minä itse mukaan lukien, kuluttajat suorastaan vaativat vastuullista toimintaa yrityksiltä, esimerkiksi vaatteiden tuotannon ja materiaalien suhteen. Materiaalien on oltava kestäviä ja kierrätettäviä. Tarkistan itse nykyään aina tuotteen materiaalin ja alkuperän ennen sen ostamista verkosta. Verkko-ostamisen positiivinen puoli on myös yrityksten läpinäkyvyys, joka on hyvin tärkeää - tuotteiden tiedot on erittäin helposti näkyvillä, ja jos niin ei ole, hälytyskellot soivat.
Myös kotimaisuuden tärkeys nousi esille tutkimuksessa, mikä on positiivista. Moni vastaaja oli ostellut ja suunnitellut tulevaisuudessa ostavansa verkosta enemmän kotimaassa sijaitsevista verkkokaupoista tarvitsemiaan tuotteita. Ristiriitaisesti kuitenkin suurin osa vastaajista oli tehnyt viimeisimmät ostoksensa ulkomaisessa verkkokaupassa.Tämä voi mielestäni hyvinkin johtua liian kalliista hinnoista. Etenkin nyt, kun kaikki hinnat ovat nousseet, ihmiset unohtavat omat arvonsa ja lankeavat ostamaan ulkomailta, ja vastuuttomilta merkeiltä vain alhaisen hinnan perusteella. Asiakkaalle myös toimitusnopeudet ovat merkitsevässä osassa ostopäätöksen tekemistä.
Vastuullisuuden tärkeyden kasvaessa, tulevaisuudessa käyttyjen vaatteiden ja tuotteiden verkko-ostaminen tulee lisääntymään reilusti. On olemassa jo monia verkkokirppiksiä, kuten esimerkiksi uusi Sellpy, hiukan vanhempi Zadaa, ja Tise. Myös monet verkkokaupat lisäävät kierrätettyjen vaatteiden myyntikategorioita valmiille pohilleen ja asiakaskunnilleen - tälläinen löytyy jo esimerkiksi Zalandolta. Myös toistuvaluonteisten ostosten määrä yleistyy tulevaisuudessa entisestään. Suoratoistopalveluiden, kuten esimerkiksi Netflixin, ohella esimerkiksi kosmetiikkaa ja ihonhoitotuotteita ryhdytään tilaamaan toistuvaluonteisesti. Esimerkkinä tälläisestä on ''Ihana Sinä'' - tämän Boksin kerrotaan sisältävän kosmetiikkaa eri kategorioista, kuten ihonhoitotuotteita, meikkejä, hiustenhoitotuotteita ja tuoksuja. Se maksaa kuussa 19,90€ ja arvo ylittää aina ostohinnan. Tämä on kuluttajalle edukasta. Olen itsekin kiinnostunut kokeilemaan tälläistä.
Lähteet:
Kansainvälinen verkkokauppatutkimus: https://www.posti.fi/fi/yrityksille/vinkit-ja-caset/verkkokauppa/lataa-kansainvalinen-verkkokauppatutkimus
https://www.nenasofias.fi/2019/05/kaikki-suomalaiset-kauneusboksit.html/
Kuva: https://www.ncsc.gov.uk/guidance/shopping-online-securely
Kommentit
Lähetä kommentti